Lista aktualności Lista aktualności

Podsumowanie AGROBIESZCZADY 2022 XXVI TARGÓW TURYSTYKI, LEŚNICTWA I PRODUKTU LOKALNEGO

W dniach 30-31 lipca 2022 roku odbyły się XXVI Targi Turystyki, Leśnictwa i Produktu Lokalnego „Agrobieszczady 2022”. Jest to jedna z większych imprez na Podkarpaciu promujących produkty pochodzenia lokalnego, walory turystyczne regionu, a także leśnictwo i łowiectwo. W sobotę 30 lipca po raz czwarty odbyły się zawody drwali uczniów szkół leśnych „Młodzi Drwale Karpat”. W tegorocznej edycji uczestniczyli reprezentanci ze szkół w Rumunii i Słowacji, oraz z Technikum Leśnego w Lesku.

Podczas wydarzenia miał miejsce kiermasz rzemiosła, rękodzieła ludowego, roślin ozdobnych, wystawa zwierząt i żywności ekologicznej pochodzącej z lokalnych gospodarstw Podkarpacia, a także prezentacja sprzętu rolniczego i ogrodniczego oraz prezentacje kulinarne  wraz z degustacją potraw regionalnych i tradycyjnych wywodzących się z terenu  województwa Podkarpackiego.

Na Targach nie zabrakło Bieszczadzkich Nadleśnictw takich jak: Nadleśnictwo Lesko, Baligród, Bircza,  Cisna, Lutowiska, Stuposiany, które pod szyldem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie przygotowały wspólne stoisko, gdzie zostało przygotowane wiele atrakcji, gier i zabaw dla najmłodszych i młodzieży, można było zagrać w leśne koło fortuny, poznać drzewa i krzewy, rozwój owadów albo ruszyć tropem leśnych zwierząt.  

Została przygotowana również degustacja wyrobów Dobre z Lasu – produktów pochodzenia leśnego, staraliśmy się też przybliżyć turystyczne walory bieszczadzkich lasów oraz odpowiadaliśmy na nurtujące Was pytania, omawialiśmy jak rośnie lasy i jakie pełni funkcje, jak użytkuje się lasy oraz na czym polega zrównoważona gospodarka leśna.

Słów kilka o IV edycji Międzynarodowych Zawodów Drwali „Młodzi Drwale Karpat”

Zawody były tradycyjnie sędziowane przez pracowników Nadleśnictw, Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie, oraz Technikum Leśnego w Lesku, a obowiązywał Regulamin międzynarodowej federacji I.A.L.C. Była też ciekawostka i nowinka technologiczna – jedną z konkurencji (przerzynka złożona) przeprowadzono przy użyciu pilarek akumulatorowych.

Nasze zawody były częścią promocji Lasów Państwowych realizowanej na stoisku nadleśnictw bieszczadzkich z „Leśnego Kompleksu Promocyjnego LASY BIESZCZADZKIE” i odbyły się w bezpośrednim sąsiedztwie stoiska promocyjnego. Natomiast my jako leśnicy z naszym stoiskiem promocyjnym, oraz zawodami drwali byliśmy częścią dużej, regionalnej imprezy pod nazwą XXVI Targi Turystyki, Leśnictwa i Produktu Lokalnego „Agrobieszczady 2022”

Całość odbyła się dzięki wsparciu finansowemu Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych w Warszawie. Wsparcie otrzymaliśmy też od firm: Cellfast, Darjan, Makita, Stihl, Warther Fuels, oraz Z.O.L. Tarnobrzeg.

W klasyfikacji generalnej pierwsze miejsce zajął Jan Kovalcik ze Słowacji, drugie miejsce wywalczył Michał Miseczko z Technikum Leśnego w Lesku, a trzecie Marek Valkosak ze Słowacji.  Uroczysta dekoracja zawodników odbyła się na głównej scenie Targów, a całość uświetnił zespół sygnalistów myśliwskich „Echo Karpat”. Przy scenie odbył się także pokaz kunsztu drwala.

Celem zawodów jest zachęta do podnoszenia kwalifikacji i umiejętności potrzebnych w pracy drwala. Rywalizacja daje nam również możliwość porównania poziomu szkolenia u naszych sąsiadów.

Czwarta edycja zawodów „Młodzi Drwale Karpat” zakończyła się. Mamy świadomość, że pomimo dużego nakładu organizacyjnego, zaangażowania wielu osób, oraz środków finansowych – warto było utrzymać ciągłość imprezy, spotkać ponownie naszych przyjaciół z zagranicy, sędziować i kibicować zmaganiom młodych drwali, pokazać pracę i kunszt drwala, a także przyczynić się do lepszego zrozumienia przez społeczeństwo niełatwych zagadnień związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej w górach. Już dziś myślimy o piątej edycji.

Projekt "Dobre z Lasu"

Projekt realizowany jest przez Lasy Państwowe i ma na celu promowanie dziczyzny, miodów oraz płodów runa leśnego pochodzących z polskich lasów. Jednym z celów projektu jest umożliwienie dostępu do ekologicznej, naturalnej i zdrowej żywności. Realizacja tego zadania jest możliwa dzięki prowadzonej przez polskich leśników zrównoważonej i wielofunkcyjnej gospodarki leśnej. Pozwala ona na korzystanie z dóbr, które daje las, bez wyrządzania mu szkody i zaburzania naturalnej harmonii.

Powyższe cele mogą być zrealizowane dzięki wprowadzeniu na rynek polski marki „Dobre z Lasu” dającej gwarancję, że żywność, którą mamy w dłoni, jest zdrowa i smaczna.

Marka „Dobre z Lasu” korzysta jedynie z produktów pochodzących z lokalnych źródeł, wspierając przy tym niszowy rynek przetwórstwa leśnych produktów niedrzewnych przy zachowaniu wysokich standardów jakości.

To także symbol gospodarowania zasobami przyrody w sposób zrównoważony i zgodny z misją Lasów Państwowych oraz oparty na zasadzie równomiernego zaspokajania potrzeb obu współzależnych od siebie stron – lasu i ludzi.

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych pełniący funkcję społeczno – promocyjną projektu. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo naturalnego pochodzenia surowców i najwyższej jakości produktów.

  • Sklep stacjonarny „Dobre z Lasu” znajduje się na ul. Grójeckiej 127 w Warszawie.
  • Kontakt ze sklepem pod numerem telefonu: 605-384-475, bądź mailowo: info@dobrezlasu.pl
  • Produkty można zamawiać także przez Internet, za pośrednictwem strony internetowej: www.dobrezlasu.pl .